Teatr Polska: „Tragedia Jana” w Żyrardowie
Spektakl
Dzień: Pt
Godzina: 18:00
Z ogromną radością zapraszamy na pierwszy z ośmiu pokazów spektaklu „Tragedia Jana”, w ramach programu Teatr Polska 2019, który organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Spektakl w reżyserii Waldemara Raźniaka stworzony został przez Teatr CHOREA we współpracy z Warszawskim Towarzystwem Scenicznym.
Spektakl w reżyserii Waldemara Raźniaka stworzony został przez Teatr CHOREA we współpracy z Warszawskim Towarzystwem Scenicznym.
**********
data: 18 października 2019 (piątek)
godzina: 18:00
miejsce: Centrum Kultury w Żyrardowie
wstęp: bezpłatny
data: 18 października 2019 (piątek)
godzina: 18:00
miejsce: Centrum Kultury w Żyrardowie
wstęp: bezpłatny
**********
Spektakl "Tragedia Jana" - czyli "Tragedia albo wizerunk Śmierci Przeświętego Jana Chrzciciela Przesłańca Bożego" Jakuba Gawatowica
Spektakl "Tragedia Jana" - czyli "Tragedia albo wizerunk Śmierci Przeświętego Jana Chrzciciela Przesłańca Bożego" Jakuba Gawatowica
Spektakl opowiada biblijną historię Jana Chrzciciela podejmującego walkę z trawiącymi świat grzechami rozpusty, pychy, tchórzostwa i pazerności. Popada on w konflikt z prowadzącym hulaszcze życie Herodem, który przywłaszczył sobie żonę własnego brata. Kluczowym elementem intrygi jest mityczny taniec córki Herodyjady (popularnie zwanej Salome), wskutek którego niepokorny święty pozbawiony zostaje głowy. Jednak u Gawatowica - niczym w średniowiecznym misterium - zło zostaje potępione, a winni niesprawiedliwości - ukarani.
Ten wczesnobarokowy tekst napisany w 1619 roku na jarmark świętojański w Kamionce Strumiłowej (dziś na Ukrainie) jest unikalnym zabytkiem języka polskiego i świadectwem tradycji teatru jarmarcznego. Całość odgrywana niegdyś przez uczniów kolegium jezuickiego z jednej strony zawiera elementy farsy i groteski, z drugiej boskiego lęku i grozy (mysterium tremendum). Żywy i dynamiczny język Gawatowica nie ustępuje mistrzom renesansowej literatury polskiej - Janowi Kochanowskiemu i Mikołajowi Rejowi. W dobie badań nad genami religijności VMAT2, ścierania się systemów ideologicznych i rozwoju sztucznej inteligencji warto zastanowić się nad tym, czy wiara jest w jakikolwiek sposób racjonalna? Skąd się bierze jej moc i czy ważna jest dzisiaj? Co odróżnia postawę ultrareligijną od postawy fanatycznej i jakie kanony wartości można uznać współcześnie za aktualne?
Zabawy jarmarczne, obrzędy i rytuały świąteczne o skomplikowanych korzeniach pogańsko-chrześcijańskich organizowały i nadal organizują rytm funkcjonowania naszej społeczności oraz nadają im sens. Łódzki Teatr CHOREA od lat eksperymentujący z pieśniami, obrzędami i starymi tekstami kultury jest jednym z niewielu zespołów, który może podjąć wyzwanie przywrócenia tego tekstu polskiemu teatrowi.
Reżyseria: Waldemar Raźniak
Choreografia: Liwia Bargieł
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Kostiumy: Emil Wysocki
Asystent reżysera: Wiktor Moraczewski
Obsada: Janusz Adam Biedrzycki, Joanna Chmielecka, Paweł Głowaty, Joanna Jaworska-Maciaszek / Daria Szymańska / Sara Kozłowska, Michał Jóźwik, Majka Justyna, Małgorzata Lipczyńska, Anna Maszewska, Wiktor Moraczewski, Ewa Otomańska, Dorota Porowska, Tomasz Rodowicz, Elina Toneva
Premiera: 17 listopada 2018, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi
Produkcja: Warszawskie Towarzystwo Sceniczne, Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi
Fot. Wojciech Zillmann
Choreografia: Liwia Bargieł
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Kostiumy: Emil Wysocki
Asystent reżysera: Wiktor Moraczewski
Obsada: Janusz Adam Biedrzycki, Joanna Chmielecka, Paweł Głowaty, Joanna Jaworska-Maciaszek / Daria Szymańska / Sara Kozłowska, Michał Jóźwik, Majka Justyna, Małgorzata Lipczyńska, Anna Maszewska, Wiktor Moraczewski, Ewa Otomańska, Dorota Porowska, Tomasz Rodowicz, Elina Toneva
Premiera: 17 listopada 2018, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi
Produkcja: Warszawskie Towarzystwo Sceniczne, Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi
Fot. Wojciech Zillmann
W spektaklu wykorzystywana jest lampa stroboskopowa.
- Spektakl "Tragedia Jana" został zwycięzcą 27 edycji festiwalu Alternatywne Spotkania Teatralne KLAMRA 2019 w Toruniu.
- Spektakl "Tragedia Jana" został laureatem Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best Off”.
- Spektakl "Tragedia Jana" został wyróżniony przez krytyków teatralnych jako jeden z najlepszych spektakli offowych sezonu 2018/2019, w ankiecie wrześniowego numeru Miesięcznika Teatr.
- Spektakl "Tragedia Jana" otrzymał nagrodę Złotej Maski za najlepsze wydarzenie teatralne na scenie off w sezonie 2018/2019.
- Spektakl "Tragedia Jana" bierze udział w V edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”. Organizatorzy Konkursu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Festiwal Opolskie Konfrontacje Teatralne / „Klasyka Żywa” w Opolu.
- Spektakl "Tragedia Jana" został laureatem Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best Off”.
- Spektakl "Tragedia Jana" został wyróżniony przez krytyków teatralnych jako jeden z najlepszych spektakli offowych sezonu 2018/2019, w ankiecie wrześniowego numeru Miesięcznika Teatr.
- Spektakl "Tragedia Jana" otrzymał nagrodę Złotej Maski za najlepsze wydarzenie teatralne na scenie off w sezonie 2018/2019.
- Spektakl "Tragedia Jana" bierze udział w V edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”. Organizatorzy Konkursu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Festiwal Opolskie Konfrontacje Teatralne / „Klasyka Żywa” w Opolu.
**********
Pokazowi spektaklu towarzyszyć będą warsztaty teatralno-muzyczne "Ciało / Ruch / Głos - Aktor Wielowymiarowy" prowadzone przez artystów Teatru CHOREA.
Pokazowi spektaklu towarzyszyć będą warsztaty teatralno-muzyczne "Ciało / Ruch / Głos - Aktor Wielowymiarowy" prowadzone przez artystów Teatru CHOREA.
Warsztaty Teatru CHOREA to intensywny trening aktorski i szansa doświadczenia nawłasnym ciele bazowego zjawiska chorei – trójjedni, czyli połączenia ruchu, dźwięku i słowa w jednym działaniu. W trakcie warsztatów koncentrujemy się na pracy w grupie, pracy z ciałem, głosem i rytmem oraz na poszukiwaniu możliwości używania przez aktora wszystkich tych form ekspresji jednocześnie. Staramy się uruchomić organiczność aktora na sposób zbliżony do tego jak definiował ją Jerzy Grotowski. W metodzie CHOREI zawszeobecne są dwa główne wyznaczniki: intensywność i ryzyko – zarówno to fizyczne jaki to wynikające z konieczności przełamywania własnych ograniczeń. Nie chodzi nam o pokazywanie i uczenie technik, ale o uruchomienie kreatywności każdego z uczestników. W trakcie naszych warsztatów zawsze dążymy do stworzenia nowego, twórczego spotkania i kreatywnego, artystycznego wydarzenia.
Prowadzenie: Elina Toneva, Tomasz Krzyżanowski
Godzina rozpoczęcia warsztatów: 15:00
Czas trwania warsztatów: 2 godziny
Ilość uczestników: 15-20 osób
Na warsztaty prosimy o zabranie wygodnego stroju i obuwia.
Godzina rozpoczęcia warsztatów: 15:00
Czas trwania warsztatów: 2 godziny
Ilość uczestników: 15-20 osób
Na warsztaty prosimy o zabranie wygodnego stroju i obuwia.